In het digitale tijdperk hebben enkele producten zwaar te lijden gehad. Neem maar film en muziek in de entertainment sector die werkelijk moeite hadden om winstgevend te blijven. Dat staat in schril contrast met de iGaming sector; daar zag het er nog nooit zo rooskleurig uit. 5G komt erdoor, en dat is voor een belangrijk deel te danken aan video spelletjes.
De opkomst van iGaming
Er is geen beter bewijs dat spelen niet alleen voor kinderen is dan de opkomst van iGaming. Dankzij webgebaseerde en vooral mobiele casino’s kan iedereen online roulette of gokkasten spelen waar en wanneer hij maar wil. En dat terwijl deze markt in het tijdperk vóór het internet veel minder toegankelijk was voor volwassenen.
Investeringswaardige sectoren zoals verwerkende industrie en de gezondheidszorg worden bedreigd door de impact van ontwrichtende nieuwe technologie en staatsinterventie. De video game sector lijkt hier dan weer sinds decennia op te hebben gewacht en past zich niet alleen aan, maar lijkt de potentiële veranderingen zelfs in zijn voordeel te laten werken. Het lijkt dan ook een van de meest toekomstbestendige aandelen om de komende jaren in te beleggen. Parallel hiermee loopt de opkomst van de thuiscomputer en de smartphone.
De grote drie
Van de duizenden kleine bedrijfjes die spelletjes aanboden in de jaren 80 en 90 van vorige eeuw zijn er vele ondergegaan. Drie ervan hebben alle hoogten en laagten doorstaan. Dat is inclusief de lockdown effecten van 2020 en 2021 veroorzaakt door het COVID-19 virus en zelfs de after-lockdown gevolgen in 2022. Dit trio zorgt voor het merendeel van de video games content: Nintendo, Sony en Microsoft. Wie zijn geld wil beleggen, zal deze firma’s beschouwen als volstrekt veilig.
Nieuwe speelmodellen
Een evolutie die de afgelopen jaren stilletjes begon, lijkt zich nu definitief door te zetten: de zogenaamde freemium games. Je speelt volledig gratis, (bijna) zonder reclame. De winst vloeit naar de ontwikkelaars toe dankzij optionele in-game aankopen. Vele spelers beschouwen het een erezaak om het spel te voltooien zonder een dollarcent uit te geven. Maar voor de prijs van een frisdrank kun je genoeg edelstenen kopen om een “armageddon spell” in te zetten in de volgende raid van je favoriete rpg.
De trend die niemand had verwacht
30 tot 40 jaar geleden waren games iets voor “nerds“. Dat is inmiddels echter sterk veranderd. Volwassenen aanvaarden niet alleen dat leeftijdgenoten spelletjes spelen, maar doen het zelf ook. In tegenstelling tot vroeger gaat het ook veel gemakkelijker, dankzij de steeds voortschrijdende technologie van computers, maar vooral van smartphones. Iedereen die een vrij momentje heeft, start zijn Farmville, Rise of Cultures of Fishdom. Die smartphone is meer geworden dan alleen maar een middel om te telefoneren of informatie op het internet op te zoeken.
Verhoogde vraag naar digitaal escapisme
Nu zowel jong als oud steeds vaker speelt, zal de vraag naar passende games ook nog verder toenemen. De ontwikkelaars van games en de bedrijven die gamingtechnologie zoals grafische kaarten leveren, zullen niet met de handen in de schoot zitten; integendeel. De vraag naar nieuwe technologie zal blijven toenemen. Beleggers die hier nu op inpikken kunnen zich maar beter vastgespen, want ze zullen een adembenemende rit meemaken op een rechte en glad geëffende route.