Sponsoring speelt een grote rol in het hedendaagse voetbal. Clubs sluiten miljoenendeals met sponsoren en de omzet van grote clubs als FC Barcelona, Real Madrid, Manchester United en Manchester City benaderen of overtreffen de één miljard euro.
Natuurlijk is ook crypto steeds meer zichtbaar in de sportwereld. Zowel in de clubcompetities als tijdens grote toernooien zullen de verschillende crypto’s proberen attentie-waarde te krijgen voor hun merk. Enkele jaren terug kwamen ze met miljoenen of zelfs miljarden de voetbalwereld binnen. Maar hoeveel is daar nou nog precies van over?
In november wordt het WK voetbal gespeeld in Qatar, of crypto ook daar een rol in sponsoring gaat spelen is zeker niet de vraag. Voor liefhebbers van voetbal die op wedstrijden van het WK wedden zal de zichtbaarheid in elk geval zeker op gaan vallen. Het WK wordt gespeeld in Qatar, een land waar heel veel geld verdiend en uitgegeven wordt.
Het is dan ook geen toeval dat een grote website als crypto.com besloten heeft om zich juist bij dit WK aan te sluiten als partner van de FIFA. Daarmee bereikte voor het eerst een grote speler in de wereld van de Crypto’s een akkoord met de grootste voetbalbond.
Het sponsorschap van de FIFA is niet het eerste dat de website in de voetbalwereld doet. Zo kochten ze al voor honderden miljoenen dollars de naam van een stadion in Amerika en sloot de website al een grote deal met de Franse voetbalclub Paris Saint-Germain.
Nederlandse clubs die met crypto bezig zijn
Ook de Nederlandse voetbalmarkt ontkomt niet aan de invloeden vanuit de wereld van cryptocurrency. Sommige clubs hebben deals gesloten met sponsoren waarbij ze uitbetaald worden in Bitcoins en andere clubs worden gesponsord door bedrijven die zich bezig houden met de verschillende soorten crypto’s.
Het Rotterdamse bedrijf Knaken was ruim twee jaar geleden het eerste bedrijf dat de stap in de voetbalwereld zette door een sponsorschap aan te gaan met Sparta. Een seizoen later volgden liefst acht andere Eredivisieclubs, waaronder Feyenoord, PSV en AZ. Zij kregen (een deel) van de sponsoring betaald in bitcoins. De goudkoorts die er destijds echter leek te zijn is voorlopig wel voorbij. De digitale munten zijn allemaal fors minder waard geworden en ook de bedrijven die sponsoren hebben het lastiger dan voorheen.
Ook zijn niet alle verhalen van Eredivisie-clubs helemaal duidelijk en zuiver. Zo werd de sponsor van FC Twente gezien als een piramidespel.
Tokens van clubs
Naast sponsordeals met grote partijen in de wereld van de cypto’s zijn er ook clubs die hun eigen tokens uitbrengen. Zo maakte FC Barcelona een deal met socios.com, een bedrijf dat tokens van de clubs voor fans creëert. Een nieuwe inkomstenbron voor Barcelona, dat het geld meer dan nodig had, op dat moment.
Barcelona is echter niet de enige club met eigen fantokens. Ook het Franse Paris Saint-Germain en Italiaanse Juventus doen eraan mee. Dichter bij huis waagt ook Fortuna Sittard zich eraan. Echt succesvol zijn deze clubtokens meestal echter niet. In de beste tijd was er misschien iets van winst te behalen, maar de meeste tokens zijn inmiddels (een stuk) minder waard dan de aankoopwaarde.
Ajax en Feyenoord hebben ook wel nagedacht om in te stappen met fantokens, maar hebben daar voorlopig vanaf gezien.