Een financiering voor je bedrijf aanvragen is niet iets wat je van het ene op het andere moment doet. Doordat je een schuld aangaat, wil je hier goed over nadenken. Heb je nog niet eerder zakelijk geld geleend? Dan zit je ongetwijfeld met een aantal vragen. In deze tekst proberen wij deze zo goed mogelijk te beantwoorden. Op deze manier weet je straks wat de beste financiering voor je bedrijf is en hoeveel je per maand betaalt.
Welke financieringsvormen zijn er?
Om te beginnen moet je weten dat er verschillende zakelijke financieringsvormen zijn. Voordat je een financiering voor je bedrijf aanvraagt, is het handig om te weten wat de verschillen zijn. Hieronder staan de populairste bedrijfsfinancieringen op een rijtje, inclusief een korte uitleg.
– Zakelijke lening
Een zakelijke lening wordt vooral gebruikt voor langlopende investeringen, zoals de aankoop van een nieuwe machine of als bedrijfsovername financiering. Omdat een geldverstrekker het geld in één keer overmaakt naar je zakelijke rekening, kun je er vrijwel direct mee investeren.
– Zakelijke hypotheek
Wil je een bedrijfspand kopen? Dan kun je hier een zakelijke hypotheek voor gebruiken. Je kunt de aankoop hier niet volledig mee financieren, maar wel voor het overgrote deel. Het resterende bedrag financier je met eigen geld of een extra lening. Je kunt de aankoop van een bedrijfspand ook financieren met een zakelijke lening.
– Zakelijk krediet
Waar een zakelijke lening en zakelijke hypotheek voor de lange termijn zijn, is zakelijk krediet juist voor de korte termijn. Is er sprake van een tijdelijk tekort aan liquide middelen? Of heb je geld nodig om de dagelijkse uitgaven voor je bedrijf te betalen? Dan is zakelijk krediet meestal de beste keuze.
Wat kost een zakelijke financiering?
Wie een zakelijke financiering afsluit, gebruikt geld van een ander voor zijn bedrijf. Dit betekent dat je een schuld aangaat. Deze los je af door iedere maand een deel van het bedrag terug te betalen. Wat je maandlasten worden, hangt af van een aantal factoren. De hoogte van de lening speelt een rol, maar dat geldt ook voor de rente. Hierdoor zijn de maandlasten voor iedereen anders.
Wil je een inschatting van de kosten? Richt je dan tot de website van een geldverstrekker die zakelijke financieringen aanbiedt. Je krijgt zo een indicatie van het bedrag dat je iedere maand terugbetaalt als je een zakelijke financiering afsluit. In sommige gevallen is er een adviesgesprek nodig, maar vaak kun je de kosten zelf online berekenen.
Hoe zit het met de looptijd?
Bij het afsluiten van een zakelijke financiering spreek je een looptijd af met de geldverstrekker. Soms staat deze looptijd vast, zoals bij zakelijk krediet vaak het geval is. Deze financiering sluit je meestal voor een periode van 36 maanden af. Tegen het einde van de looptijd kijkt een geldverstrekker of de financiering verlengd kan worden. Bij een zakelijke hypotheek geldt ook vaak en vaste looptijd. Deze lening moet doorgaans binnen 10 jaar terugbetaald worden.
In tegenstelling tot zakelijk krediet en een zakelijke hypotheek, staat de looptijd bij een zakelijke lening niet vast. Meestal bepaal je zelf voor welke periode je deze financiering afsluit. Het minimum is vaak 3 maanden en het maximum 60 maanden. Je maandlasten vallen lager uit als je voor een lange(re) looptijd kiest. Hier staat tegenover dat je vaak meer rente betaalt, want je doet er langer over om de lening terug te betalen.